Szakrális színház
Létezik-e Istenkeresés a kortárs színházban?
Beszélhetünk-e szakrális színházról?
Milyen törekvések fedezhetőek fel a költői színház, a liturgikus színház és a misztériumszínház megvalósításában?
Ezekre a kérdésekre keressük a választ a Nemzeti Színház igazgatójával, dramaturgjaival és színművészeivel.
Vidnyánszky Attila a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház alapító művészeti vezetője volt. Saját színházán kívül dolgozott még a kijevi Nemzeti Akadémiai Színházban, Szlovákiában és a volt Jugoszlávia színházaiban, valamint 1999 óta Magyarországon is tevékenykedik. 2004-ben a Magyar Állami Operaház főrendezőjévé nevezték ki. Két évvel később a debreceni Csokonai Nemzeti Színház művészeti vezetője, majd igazgatója lett. Számos szakmai díjat nyert, köztük a Mejerhold-díjat a Három nővér rendezésért. 2013-tól a Nemzeti Színház főigazgatója. Több mint 80 előadást rendezett 20 színházban, többek között a Kijevi Orosz Nemzeti Színházban (Leszja Ukrainka Színház), a budapesti Nemzeti Színházban, a Pesti Magyar Színházban, az Új Színházban, a Magyar Állami Operaházban, illetve a debreceni Csokonai Színházban, valamint Szlovákiában, Szerbiában, Horvátországban. Előadásai jelentős európai fesztiválokon szerepeltek és nyertek díjakat.
Hanganyagok
A Nemzeti Színház folyóiratainak hasábjain számos írást találhatnak a hangfelvételekhez kapcsolódó előadásokról: https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/folyoirat
A Károli Gáspár Református Egyetem Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézete, a Színház- és Filmművészeti Egyetem valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem 2024. november 28-29. között konferenciát szervezett a kortárs misztériumjátékok sokféleségének feltérképezése céljából.
A konferenciát egy kerekasztal beszélgetés zárta, melynek meghívott vendégei voltak, Sepsi Enikő, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, Tompa Gábor, a Kolzsvári Állami Magyar Színház igazgatója, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója valamint Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja.
A beszélgetést Prontvai Vera moderálta.
Műfajilag nehezen megfogható. Leginkább operára hasonlít, ahol az áriákat monológok helyettesítik. Az előadást egy arénaszerű térben, nyolc színművész, négy operaénekes, a Honvéd Férfikar és egy 39 fős zenekar előadásában visszük színre. Az Agón az ókori görög tragédiák, a színház legősibb gyökereihez nyúl vissza. A világ – a kórus – és az Ember szellemi viaskodását (az agón szó jelentése verseny), (halál)tusáját mutatja be. Az Ember egyetlen hatalmas monológja ez: éles diagnózis és apokaliptikus látomás. Az előadást Vidnyánszky Attila rendezte.
Vidnynászky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója az orosz-ukrán háborúról, a közeledő ünnepekről, Agón c. rendezéséről és a közelgő Színházi Olimpiáról nyilatkozott Prontvai Verának.
A Bulgakov-regény színpadi adaptációjáról a Nemzeti Színház színészeivel és az előadás dramaturgjával, zeneszerzőjével, Verebes Ernővel beszélgettünk. A darabot Alekszandar Popovszki rendezésében mutatták be 2021. szeptember elsején.
Beszélgetés Vidnyánszky Attila Bűn és bűnhődés c. misztériumjátékáról.
1957. Sor kerül a forradalom utáni megtorlás legelső, egyetlen nyilvános perére, hogy a kádári rendszer bebizonyíthassa a világ közvéleményének: Budapest utcáin nem ártatlan fiatalok harcoltak Magyarország szabadságáért, hanem köztörvényes bűnözők gyilkoltak ártatlan kommunistákat.” – írja Szilágyi Andor, a történetet feldolgozó színdarab szerzője.
Modell, bankár, menedzser, prostituált, fesztiváligazgató, építőipari alkalmazott. A sors különös játéka folytán a belőlük összeverődött társaság jelenik meg a Részegekben. Istenről, szeretetről, szabadságról, önmaguk kereséséről beszélnek akadozó nyelvvel. Leginkább azt próbálják megfogalmazni, hogy kiüresedett, józannak tűnő világunkban van-e még helye az őszinteségnek, lehet-e valódi szeretetet találni.
A Nemzeti Színház a csíksomlyói nyeregben mutatta be Csíksomlyói passió előadását. A különleges műalkotás megvalósításáról Pálfi Ágnessel Kulcsár Edittel és Szász Zsolttal beszélgettünk.
Nemzeti Színház mostani Csíksomlyói passiója keresztény hitünk alapjaira kérdez rá, az európai kultuszközösség esélyeire hívja fel a figyelmet. Egy olyan új színpadi nyelv megteremtését tűzi ki célul, melyben a bibliai történet 18. századi interpretációja, valamint Szőcs Géza kortárs költői átirata szerves egységet alkot a Berecz András által megszólaltatott vallásos népénekekkel és azzal a néptánc alapú koreográfiával, melyet a Magyar Nemzeti Táncegyüttes tagjai adnak elő.
A színház dramaturgjaival Kulcsár Edittel, Kozma Andrással, Szász Zsolttal és Verebes Ernővel a Nemzeti első Vidnyánszky-ciklusának éveit értékeltük.
A 20. század elején egy szélmalmot, melynek ideje lejárt, imaházzá alakítanak át az alföldön. A püspök egy börtönviselt, kétes előéletű papot, András atyát vezényli oda, lássa el a lelkipásztori feladatokat. A malmot addig működtető szélmolnár, Jósika, azonban más munka híján, a családjával együtt szintén szeretne ott maradni a templommá változtatott malomban. Az atya nem tud velük mit kezdeni, de végül megengedi, hogy maradjanak. Jósika személye egyre titokzatosabb a számára, s már nem tudja, hogy igazából ő vagy az újonnan kinevezett sekrestyés áll-e közelebb ahhoz a világhoz, amelyben hinnie kéne.
A 6-os számú kórterem című Csehov-novellában felfedezhetjük azt a helyet, amely állítólag rosszabb a pokolnál. Egy elmegyógyintézet egy társadalomban mindig arról szól, hogy valakik a többséghez képest „állítólag” nem normálisak. Az számít nem normálisnak, aki kiszámíthatatlan. És persze ott van a pakliban az is, hogy kiszámíthatatlan, mikor lesz valaki kiszámíthatatlan.
Ki Szindbád? Életművész? Időutazó? Szerelmész vagy magas fokon képzett gasztronómus? Ezekről a kérdésekről beszélgetünk Verebes Ernő dramaturggal, Tóth Augusztával és Szűcs Nellivel a Szindbád c. előadás kapcsán.
Az előadás azzal a céllal jön létre, hogy felelevenedjen a XX. század egyik legnagyobb magyar színésznőjének emléke, és megismertesse nem mindennapi életének részleteit. Műsorunkban Szűcs Nelli Jászai Mari-díjas színművésszel beszélgetünk.
Mezei Mária nehéz utat vállalt, míg végül sikerült révbe érnie mindennap megharcolt szeretetben, harmóniában önmagával, békében a világgal. Tóth Auguszta Mezei Mária-estje Hoztam valamit a hegyekből címmel tekinthető meg a Nemzeti Színházban.
Műsorunkban Tóth Augusztával beszélgetünk…

Beszélgetés Verebes Ernő dramaturggal.
A Hany Istók legendáját feldolgozó mesejátékról Szarka Tamással, a mű alkotójával, Bozsik Yvette-tel, az előadás rendezőjével, Tóth Augusztával és Berettyán Nándorral beszélgetünk. A mese a civilizációs és a természet összecsapásáról szól…
Vidnynászky Attilával az általa képviselt metafizikai színház jellemzőiről valamint törekvéseiről beszélgetünk a Nemzeti Színház előadásainak fényében.
Az előadás egyúttal modellje annak a heroikus és sokszor utópisztikus küzdelemnek, amelyet az emberiség folytat tudatra ébredése óta, hogy elszakadhasson a Földtől, hogy kezével érinthesse az eget. Műsorunkban az előadás rendezőjével Vidnyánszky Attilával és Kozma András dramaturggal beszélgetünk.
Eugenio Barba Hamu és gyémánt országa című magyarországi könyvbemutatója alkalmából a Nemzeti Színház vendége volt 2015. április 11-én. Műsorunk a Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó alkalmából elhangzott gondolatait, s egy vele készített interjút tartalmaz.
Henrik Ibsen Brand című alkotását Zsótér Sándor rendezésében 2015. február 22-én mutatták be a Nemzeti Színházban. Brand lelkészként nem követel többet az emberektől mint saját magától, de ez túl nagy elvárásnak bizonyul. A mindent vagy semmit jegyében élt, látszólag úgy tűnik, nem ért el semmit… Vagy mégis? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az előadás színművészeivel.
Szerelem, föld, házasság, érdekek. Melyik a fontos? A fiatalok boldogsága, vagy a birtokok egyesülése, amelyek megélhetést biztosítanak egy új család számára? Lehet a pillanat boldogságára jövőt építeni? Ezekre a kérdésekre keresik a választ a műsor meghívott vendégei: Szűcs Nelli Jászai-díjas színművésznő, Cserhalmi György Kossuth-díjas színművész valamint Zsuráfszky Zoltán a Körhinta című előadás társrendezője.
Eugenio Barba munkásságát és az erről készült könyvet Pálfi Ágnes és Szász Zsolt mutatja be Jerzy Grotowski hatásának és Ibsen Brand című alkotásának fényében.
Részletes program: http://mitem.hu/
William Nicholson Árnyország című előadása Isten és ember kapcsolatát vizsgálja a szenvedés fényében. A darab C. S. Lewis életének egyik tragédiáját dolgozza fel, aki agglegényként ismeri meg szerelmét, a súlyosan beteg Joyt…
A bábok szerepéről Az éjjeli menedékhely című alkotás kapcsán Pálfi Ágnessel és Szász Zsolttal, a Szcenárium című színházi folyóirat szerkesztőivel beszélgetünk. A Nemzeti Színház előadását a kortárs orosz színházi élet egyik emblematikus alkotója, a Mejerhold Művészeti Központ igazgatója Viktor Rizsakov rendezte.
Rideg Zsófiával, a Nemzeti Színház dramaturgjával Vidnyánszky Attila rendezéseiről, s a szeretet dramaturgiájának sajátos elemeiről beszélgetünk elsősorban a Johanna a máglyán című alkotás kapcsán.
Az Isten ostora c. előadást 2014. december 19-én mutatták be a Nemzeti Színházban. Az alkotásban Kelet és Nyugat drámai találkozásának történelmi dimenzióját éljük.
Szász Zsolt dramaturg a Szcenárium című színházi folyóirat főszerkesztője, a Nemzetközi Betlehemes Találkozó alapítója.
A Paul Claudel és Arthur Honegger alkotópáros nevéhez fűződő Johanna a máglyán című misztériumjátékot 2013. november 29-én mutatták be a Nemzeti Színházban. „Maga Szent Mihály adta ezt a kardot kezembe, ezt a fényes, hatalmas kardot. Nem Gyűlölet a neve – úgy hívják: Szeretet.” – mondja a máglyahalálra ítélt Johanna…
Tamási Áron Vitéz lélek című alkotását 2013. szeptember 27-én mutatták be a Nemzeti Színházban. A mű főszereplője Balla Péter, hazatérvén a háborúból új életet és otthont épít magának egy olyan szamár társaságában, mely a kereszt jelét viseli a hátán.
A Juhász Ferenc alkotásából színpadra állított alkotást Vidnyánszky Attila állította színpadra a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház művészeivel 2003-ban. Vidnyánszky Attila 2009-ben A szarvassá változott fiú, a Halotti pompa mellett a Három nővér rendezéséért kapta meg Moszkvában a Mejerhold-díjat.